
Dźwięk przestrzenny
![]()
MOTUS/SYNTAX
Radek Knopp – saksofony Philippe Spiesser – perkusja Jonathan Prager, Olivier Lamarche – projekcja dźwięku Program: Christine Groult La condition captive na audio fixed media (2003) * Pierre Jodlowski (1971) Mixtion na saksofon i live electronic (2002) Annette Vande Gorne (1946) Ce qu'a vu le vent d'est na audio fixed media (2003) * Martin Matalon (1958) Traces IV na marimbę i live electronics (2006) Denis Dufour (1953) Caravaggio na audio fixed media (2000) * Jakub Sarwas (1977) 10' creation na saksofon sopranowy, perkusję i live electronic (2011) ** |
„Stan zniewolenia” – La condition captive Christine Groult – nie powstałby, gdyby nie wolne powietrze. Kompozytorka podkreśla, że inspiracją dla większości jej pomysłów muzycznych było miejsce prawykonania – dziedziniec zamku w Caen. Tytułowy stan zniewolenia to dla artystki bycie człowiekiem, kondycja ludzka. Groult powołuje się na znany z Upaniszad obraz woźnicy (duszy) uzależnionego od wozu (ciała) i od koni (zmysłów). Dusza z wozu, duszy lżej – łatwo powiedzieć; na szczęście w tym ciężkim zadaniu wydatnie pomóc może muzyka La condition captive – już krótko po rozpoczęciu pozwala wyrobić sobie właściwe zdanie na temat materii. W przebiegu utworu „wojna” ustępuje kilkakrotnie miejsca „pokojowi”, który wypełnia subtelna elektronika w kombinacji z nie zawsze subtelnymi dźwiękami konkretnymi. Mikstury organowe – mikstury akordowe – Mixtion Pierre’a Jodlowskiego. Oto krótka historia mikstur w muzyce. Ingrediencje tej ostatniej to baza w postaci dźwięków utrwalonych elektronicznie i „substancja aktywna” – grana na żywo partia saksofonu. Elektronika zmienia się chwilami w samorozpuszczający się rozpuszczalnik; osamotniony saksofon staje się wtedy bardzo ekspresyjny; bywa też, że bardzo jazzowy. Wachlarz możliwości kolorystycznych uzupełniają dźwięki amplifikowane amperami, którym kompozytor każe wybuchać w przestrzeni kwadrofonicznej. „Przebieg kompozycji w czasie przypomina odkrywanie miasta, którego bogactwo wynika z bogactwa jego oblicz” – wyjawił kompozytor; warto tu wspomnieć, że Mixtion to wyimek ze spektaklu Pierre’a Jodlowskiego Berlin, wspomnienia aleatoryczne. |
BILETY:
Cena za oba koncerty: Bilet normalny: 50,- Bilet ulgowy: 35,- |
POZOSTAŁE WYDARZENIA W TYM DNIU
|
men@nfm.wroclaw.pl +48 71 343 85 28 |