WTOREK 17.05

Tytuł: „SLIDERS – doświadczenie nieliniowego kina”

Tematyka: Występ – dźwięk / obraz / gest / interfejs / oprogramowanie

Zamierzamy zaprezentować kolekcję filmów z naszej bazy danych, a także z ujęć kamer i podglądów, jak również ujęcia ze zdjęć zaczerpnięte z archiwów Wrocławia jako materiał filmowy. Różne parametry, które zamierzamy wykorzystać w występie i przedstawić w interaktywnej instalacji, która będzie się rozwijać w ciągu trwania trzydniowych warsztatów.

SLIDERS_lab, poprzez swoje badania przyczyniło się do rozwoju w dziedzinie interaktywnego kina. Zespół składający się z Frédérica Curiena, Jean-Marie Dallety, Thierry’ego Guiberta i Christiana Laroche’a, stworzył oprogramowanie do edycji filmów w czasie rzeczywistym i mieszania występów artystycznych i instalacji.

The European School of Visual Arts (ÉESI) wypełnia swoją rolę jako nadzorca i instytucja szkolnictwa wyższego w dziedzinie analizy, badań, metod edukacyjnych i kreatywności artystycznej, stając się liderem tych kwestii. Razem z Uniwersytetem w Poitiers i Uniwersytet w Quebecu w Montrealu, dwie instytucje – ÉESI i Espace Mendès France (EMF) – zdecydowały o zainicjowaniu dwuletniej serii międzynarodowych, wieloaspektowych spotkań, rozpoczynających się jesienią 2008 roku, przeprowadzonych przez grupy ekspertów koncentrujących się na „Figures of Interactivity”.

17.05.2011 | 10:00-17:00
Akademia Sztuk Pięknych, pl. Polski 3/4

Instalacja Iter/Eter jest prezentacją polskiej sztuki elektronicznej. Przestrzeń Eter jest audiowizualną instalacją interaktywną wokół centrum Iter. Obiekt Iter to ISA Harp dający możliwość interakcji z wybranym  dziełem z obszaru Eter. Instalacja jest  interaktywną siecią powiązań  kompozycji elektroakustycznych i wideo.

Isa Harp Petera Sycha z Melbourne pełni funkcję centralnego instrumentu sterującego działaniem instalacji. Isa Harp posiada 16 poziomych i 16 pionowych niewidzialnych strun. Ich przecięcie tworzy matrycę 256 punktów, będącą podstawą interakcji poprzez reprezentowane na ekranie pola wyboru.

Selekcja dotyczy:

- wyboru utworów dostępnych na mapie muzyki elektroakustycznej w Polsce w jej historycznym i współczesnym wymiarze

- prezentacji różnych kategorii muzyki elektroakustycznej

- gry, dyrygowania i tworzenia miksów za pomocą ISA Harp

Instalacja zawiera ponad 500 kompozycji elektroakustycznych i wideo, w tym  ok. 300 utworów dostępnych na stronie Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (www.pseme.com)

17.05.2011 | 7:30–21:30, w dniach 17-21.05.2011
Politechnika Wrocławska Budynek C-13 (Serowiec), ul. Wybrzeże Wyspiańskiego 23/25

Podobnie jak akustycy, akusmatycy wywodzą się od Pitagorasa. Byli to ci uczniowie filozofa, którzy mogli go tylko słuchać, i to jedynie „z offu” – od nauczyciela oddzielała ich gruba zasłona. Podobno przenosiło to ich uwagę z medium na meritum. Analogicznie – aby słuchać akusmatycznie, należy zapomnieć o środkach wykonawczych i zapomnieć się w „środku muzyki”. W roli grubej zasłony występuje najczęściej głośnik, który pozwala dźwiękom na mniejsze lub większe incognito. Kiedy głośników jest sześćdziesiąt lub więcej, możemy być prawie pewni, że to Acousmonium – stworzona przez François Bayle’a w 1972 roku orkiestra głośnikowa. Wchodzące w jej skład instrumenty różnią się od siebie wielkością i zasięgiem i umieszczane są w różnych punktach sali koncertowej. Wśród słuchaczy wyrastają „drzewa dźwiękowe” o kilku gałęziach, z których każdą wieńczy głośnik o wysokiej częstotliwości. „Sopranowe elektromembranofony” współistnieją z basowymi i tymi o pełnym zakresie częstotliwości, co pozwala uzyskać absolutną władzę nad przestrzenią akustyczną. Jej sprawowanie ułatwia konsola do miksowania.

17.05.2011 | 19:00
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35

Bernard Parmegiani napisał Capture éphémère (“Ulotną zdobycz”) w okresie życia, który nazwał „okresem szycia – czasem, w którym nożyczki pomagały w wymierzeniu dźwięków i cisz”, w którym stale „zmieniał guziki, by pozbyć się niepożądanych częstotliwości lub przeciwnie – by dodać kilka brakujących, kiedy od dźwięków w ich stanie naturalnym wiało nudą”. Podobnie jak inne wczesne utwory Parmegianiego z lat sześćdziesiątych (Violostries, L’Instant mobile), Capture éphémère przypomina kulę śnieżną, która toczy się i powiększa pomimo tego, że jest roztopiona – z kilku podstawowych dźwięków wypływa według słów samego kompozytora „stale postępująca, płynna masa”. Jej dynamizm Larousse uznaje za tak nieodparty i czarujący, że „być może arcydzielny; Capture éphémère to bez wątpienia wielkie osiągnięcie muzyki elektroakustycznej”.

„Human Concert Music” to projekt autorstwa Diego Losy i Rewinda to spotkanie dwóch różnych i zarazem bardzo bliskich światów. Pomysł wykorzystania „zamkniętego rowka” stosowany jako generator muzyki przez Pierre’a Schaeffera w późnych latach 40. oraz zabawa z płytami zapoczątkowana przez ruch hip-hopowy w latach 80. zrewolucjonizowały muzykę. Ten wspólny punkt doprowadził Diego Losę i Rewinda do tego, aby pójść jeszcze dalej, zastępując oba „instrumenty” głosem i programami komputerowymi GRM Tools i LIVE. Jeden będący kompozytorem muzyki konkretnej, drugi beatboxerem, wspólnie osiągnęli ten sam kierunek eksperymentalny .

17.05.2011 | 21:00
Opera Wrocławska, ul. Świdnicka 35

Improwizowany projekt łączący koncepcje Electroacustic Improvisation (EAI) reprezentowany przez Keith Rowe’a oraz gatunku European Free Imrovisation, z którego czerpie wrocławski duet Slug Duo.Experimental Trio to wyjątkowa kooperacja i mieszanka improwizowanej muzyki elektroakustycznej.

Keith Rowe

- brytyjski artysta, improwizator, malarz, przedstawiciel gatunków Electroacoustic Improvisation (EAI) oraz European Free Improvisation. Wraz z Eddie Provostem oraz Lou Garem współtwórców AMM – jednej z pierwszych europejskich grup Free Improvisation. Założyciel ‘Music In Movement Electronic Orchestra’- M.I.M.E.O w skład której wchodzą obecnie najbardziej kreatywni artysci sceny elektronicznej i elektroakustycznej.

Rowe poprzez szeroko rozumiane techniki manipulacji mediami elektroakustycznymi, głównie przy pomocy preparowanej gitary (uwazany za pioniera techniki tabletop guitar) , niezliczonej ilość obiektów akustycznych, generatorow czy transmiterów fal radiowych, tworzy złożone struktury improwizowane nawiązujące i kontynuujące dokonania awangardy experymentalnej muzyki elektronicznej, elektroakustycznej czy konkretnej. Koncepcje kompozytorów jak John Cage, Morton Feldman, David Tudor, Pierre Schaeffer czy Helmut Lachenmann połączone z techniką wolnej improwizacji stały się elementami nowego gatunku-elektroakustycznej muzyki improwizowanej, gatunku którego Keith Rowe jest prekursorem.

Artysta nagrywa głównie dla wytwórni Erstwhile Records ,współpracował min. z Cornelius  Cardew, Christian Wolff, Howard Skempton, Jeffrey Morgan, John Tilbury, Evan Parker, Taku Sugimoto, Otomo Yoshihide, Sachiko M, Oren Ambarchi, Christian Fennesz, Burkhard Beins, Toshimaru Nakamura and Peter Rehberg.

http://efi.group.shef.ac.uk/musician/mrowe.html
http://www.youtube.com/watch?v=HnUVpiFHhmM&feature=related

SLUG DUO

Duet Suchar/Lebik – powstał w czerwcu 2007 roku. Od samego początku zamysłem Kuby Suchara/perkusja (Robotobibok, Mikrokolektyw, Exploding Star Orchestra) i Gerarda Lebika/saksofon/klarnet/elektronika (Foton, Emerge, Erase,) było stworzenie improwizującego kolektywu. W zespole znalazły również miejsce generatory i elektronika, które w połączeniu z akustycznym duetem poszerzyły brzmienie o dodatkowe kolory, dając nowe możliwości wypowiedzi. Swobodne kompozycje i improwizacje utrzymane w duchu nietypowych rozwiązań stylistycznych, rytmicznych, metrycznych, melodycznych i  aranżacyjnych, wzbogaconych minimalną elektroniką. Zespół nagrał do tej pory 2 płyty: ORGANIC STONE oraz koncertowy album Fully Improvised Sets from Falanster 2009, wydane przez Vytvornia Om, które zostały dobrze przyjęte zarówno wśród krytyków jak i odbiorców. Latem 2010 zespół  współpracował z trębaczem Robem Mazurkiem z chicagowskiej sceny jazzowej, w maju tego roku Slug Duo zaprasza do  kooperacji japońskiego improwizatora Kazuhisa Uchihashi, oraz brytyjskiego eksperymentatora i twórcę gatunk Electroacoustic Free Improvisation Keith’a Rowe.

http://www.myspace.com/slugduo

recenzja płyt: http://freejazz-stef.blogspot.com/2010/11/art-of-duo.html

17.05.2011 | 23:00
KLUB PUZZLE, Przejście Garncarskie 2
  13  
  14  
  15  
  16  
  17  
  18  
  19  
  20  
  21  
men@nfm.wroclaw.pl      +48 71 343 85 28
Sponsor strategiczny: 
Główny mecenas: 
Organizator: 
Współorganizator:               

Sponsor Zloty:         
Sponsor Brązowy:                                           
Tłumaczenia:                
Klub festiwalowy: 
Patronat honorowy:   
Partner medialny:   
Partnerzy: