ŚRODA 18.05

A teraz pora na smyczki. Będą to naturalnie smyczki z elektroniką czyli nowe wrocławskie medium „leotroniczne”; dziś – w intrygującym  repertuarze wrocławsko-wiedeńsko-parysko-mediolańsko-nowojorskim. Oto szczegóły:

Zapytany o swój najnowszy, nieznany jeszcze niemal nikomu utwór, Ryszard Osada odpowiedział: „Stare chińskie przysłowie głosi: «Jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów». Nie tracąc więc czasu i papieru na to, co kompozytor chciał utworem wyrazić zapraszam do wysłuchania muzycznego Mise en scène”. Cóż, kompozytorzy mają swoje racje, a czasem lubią chińskie przysłowia. Ale jak tu nie być ciekawym i nie domyślać się usilnie, do czego Osada wykorzysta „leotroniczną” maszynerię? Czy pójdzie śladem własnej Muzyki jesiennej na smyczki czy może niedawnej, czysto „syntetycznej” E-motion-retrospekcji? Czy utrzyma typowy dla siebie liryczny ton?  Co będzie, to będzie – są jednak powody, by być jak najlepszej myśli.

Podstawą kompozycji Wolfganga Suppana jest kolekcja dźwiękowych grup – materiał każdej z nich ulega projekcji wertykalnej i horyzontalnej, a także permutacjom, transpozycjom i mikrotonowym „rozstrojeniom”. Tytułowe lakunen (łacińskie lacunae) to pojęcie z zakresu lingwistyki, oznaczające luki w słownictwie danego języka – słowa, których na ten język nie sposób przełożyć (np. słowo „płytki” nie ma odpowiednika po rumuńsku i wyznacza w tym języku leksykalną lukę). Zdaniem kompozytora, „podobne luki występują między stanami melodycznymi i harmonicznymi tego utworu”.

18.05.2011 | 19:00
Aula Politechniki Wrocławskiej, Wybrzeże Wyspiańskiego 27

W składzie grupy MIMEO  znajdują się wirtuozi analogowych (Thomas Lehn) i cyfrowych (Marcus Schmickler) syntezatorów, nagłaśnianych obiektów, cyfrowych samplerów i specjalnie przygotowanego oprogramowania komputerowego do improwizacji (Phil Durrant); legendy muzyki improwizowanej, którzy współtworzyli ją już w latach 60. (Keith Rowe), gwiazdy muzyki elektronicznej (Christian Fennesz), kontynuatorzy idei „space-jazzu” (Rafael Toral) czy najważniejsze postaci sceny noise (Peter Rehberg). To, co charakteryzuje koncerty MIMEO to unikalne orkiestrowe brzmienie elektroniczne, szczególna wrażliwość na akustyczne warunki miejsca koncertu oraz pomysły przygotowywane oddzielnie na każdy koncert (np. interpretacje obrazów, występ trwający 24 godziny). Doświadczenie i wyrafinowanie poszczególnych instrumentalistów jest zaś gwarantem jakości artystycznej wydarzenia. O jednym z ich koncertów (z towarzyszeniem pianistów) krytycy pisali, iż był pierwszym koncertem fortepianowym XXI wieku.

18.05.2011 | 22:00
Klub Eter, ul. Kazimierza Wielkiego 19
  13  
  14  
  15  
  16  
  17  
  18  
  19  
  20  
  21  
men@nfm.wroclaw.pl      +48 71 343 85 28
Sponsor strategiczny: 
Główny mecenas: 
Organizator: 
Współorganizator:               

Sponsor Zloty:         
Sponsor Brązowy:                                           
Tłumaczenia:                
Klub festiwalowy: 
Patronat honorowy:   
Partner medialny:   
Partnerzy: